september 2016

Er du glad?

Jeg er god til at gøre folk glade.

Når vi er glade er alting meget nemmere. Vi er bedre til at foretage valg, tage ansvar og skabe forandringer.

Når du er glad er du mindre disponeret for alvorlige sygdomme! Forsøg i USA viser at mennesker der anser sig selv for at være glade, har færre hjertesygdomme.

Det er bevist, at vi har bedre adgang til vores viden og evner, når vi er glade. Der er en kemisk ubalance i hjernen, når vi er triste, der forhindrer os i at udnytte vore evner fuldt ud. Dvs at vi kan meget mere, når vi er glade.

Det kan bare være svært at holde sig glad - eller at blive glad igen…… Der er også en stor forskel på ikke at være deprimeret og så at være glad. Psykologer kan en hel masse med at hjælpe mennesker ud af depression, men det betyder ikke nødvendigvis at de så er glade bagefter - der er som oftest stadig et stykke vej endnu.

Så hvad skal du gøre for nemmere at blive glad?

Der er selvfølgelig nogen der har undersøgt det nærmere og de har lavet nogle anbefalinger, der er forholdsvis enkle at gå til.

  • Gør noget godt for andre. Når du ser andres glæde over din handling udløser det seretonin i din hjerne
  • Planlæg en drømmedag. Når du ved hvad du drømmer om, kan du nemmere få det til at ske.
  • Skriv ned når der sker noget godt. Når du træner din hjerne til at registrere de positive ting i din hverdag, og ikke fokuserer på det negative, bliver du gladere. Allerede efter 7 dage kan du mærke forskel.
  • Mediter: Når vi mediterer vokser det center i hjernen, der bla styrer vores følelser og immunforsvar.  Dvs du kommer i bedre balance, ikke oplever så store følelsesudsving og bliver mindre syg. 15-20 min om dagen kan give en ændring du kan mærke. Du kan mediterer i toget, bussen, i sofaen, i sengen - og du behøver ikke sidde i lotus-stiling :) Blot det at fokuserer på din vejrtrækning i et par minutter, kan gøre en forskel.

Du behøver ikke at gøre alle 4 ting for at mærke forskel, men jo mere jo bedre selvfølgelig.

Er det uoverskueligt for dig at gå i gang med de ovennævnte metoder, kan du jo også aftale et forløb hos mig. De værktøjer jeg benytter mig af i mit arbejde, fjerner nænsomt meget af det tunge vi har med os og så kan du bedre komme i gang med resten af dit liv. Nu som glad.